DAJJAL Pertama Sudah Muncul

UPDATE: Video menunjukkan penipuan Sai Baba (klik sini)

(kredit oleh AzharAhmad , Saya sedang mengumpulkan artikel berkenaan Pendustaan Sai Baba, kepada yang mempunyai bahan rujukan untuk dikongsi, sila jangan segan untuk berbuat demikian. Ia soal masa depan alam dunia yang kian tipis.)

Emel ini dalam Bahasa Indonesia.

Salah satu tanda akhir zaman yang akhir-akhir ini cukup menyedot perhatian adalah kehadiran seorang bernama Sai Baba, dia lahir dan tinggal di Desa Nilayam Puthaparti, wilayah timur Khurasan, tepatnya
India Selatan.

Rasulullah saw bersabda kepada kami, Dajjal akan keluar dari bumi ini dibagian timur bernama Khurasan (Jamiu at Tirmidzi).

Abû Hurayrah meriwayatkan bahwa Nabi saw. bersabda:

“HariKiamat tidak akan datang hingga 30 Dajal (pendusta) muncul, mereka semua berdusta tentang Allah dan Rasul-Nya. “

Bisa jadi Sai Baba ini adalah salah satu dari 30 dajal-dajal kecil yang akan membuka jalan bagi munculnya al-Masîh al-Dajjâl (Dajjal nantinya akan berperang dengan imam mahdi dan di bunuh oleh nabi Isa as).

wallahu al’am..

Laki-laki ini memiliki kemampuan menghidupkan orang mati, menyembuhkan orang lumpuh dan buta, bahkan mampu menurunkan hujan dan mengeluarkan tepung dari tangannya. Ia juga mampu berjalan melintasi
belahan bumi dalam sekejap, menciptakan patung emas, merubah besi menjadi emas, dan banyak lagi berbagai fitnah yang ditunjukkan oleh Sai Baba kepada ribuan orang – bahkan – jutaan yang datang dari
berbagai suku bangsa dan agama. Saat ini laki-laki ini sudah memiliki puluhan juta pengikut..

Maka sudah saatnya bagi setiap muslim untuk mengetahui masalah ini, agar dirinya tidak menjadi korban
berikutnya dari fitnah Sai Baba ini.

“Dajjal adalah seorang laki-laki yang gemuk, berkulit merah dan berambut keriting…” (HR.Bukhari dan Muslim)

“Diawal kemunculannya, Dajjal berkata, Aku adalah nabi, padahal tidak ada nabi setelahku. Kemudian ia memuji dirinya sambil berkata, Aku adalah Rabb kalian, padahal kalian tidak dapat melihat Rabb kalian sehingga kalian mati (HR.Ibnu Majah)

Antara DAJJAL dan SAI BABA

1) Dajjal seorang laki yang berpostur pendek, gempal, berambut kribo, berkaki bengkok (agak pengkor). Sai Baba seorang yang berpostur pendek dan berambut kribo.

2) Dajjal memiliki mata yang buta. Sai Baba pernah mengalami kebutaan di waktu muda kemudian sembuh kembali.

3) Dajjal datang dan bersama ada gunung roti dan sungai air. Sai Baba memiliki kemampuan mengeluarkan vibhuti (tepung suci) dari udara melalui tangannya.

4) Dajjal memiliki kemampuan berpindah dari satu tempat ke tempat lain dengan depat dan kecepatannya seperti hujan badai atau secepat awan yang ditiup angin kencang. Sai Baba memiliki kemampuan berjalan menjelajahi bumi dalam hitungan kejapan mata.

5) Dajjal mengikuti pengikut yang sangat banyak, bahkan di akhir zaman nanti banyak manusia yang berangan-angan untuk berjumpa dengan Dajjal. Sai Baba memiliki pengikut yang jumlahnya puluhan juta manusia dari berbagai macam suku, bangsa, negara dan agama.

6) Dajjal akan muncul dengan mengaku sebagai orang bijak/ baik, sehingga banyak sekali orang yang tertarik untuk mengikutinya. Sai Baba mengaku seabgai orang yang bijak yang membawa misi perdamaian, cinta kasih menghapuskan segala persengketaan dengan bijaksana.

7) Dajjal akan muncul dan sebagai nabi. Sai Baba memposisikan dirinya sebagai nabi kepada pengikut2nya.

8) Dajjal akang menggunakan nama Al-Masih. Sai Baba mengaku akan menjelma sebagai Isa Al-Masih setelah tahun 2020.

9) Dajjal akan mengaku sebagai Tuhan. Sai Baba mengklaim bahwa dirinya adalah Tuhan penguasa alam semesta.

10) Dajjal akan mendakwahkan agama Allah. Dalam banyak majelis darshanya Sai Baba banyak berbicara tentang Islam, Al-Qur’an dan keharusan untuk memahaminya.

11) Dajjal mampu menghidupkan orang mati dan menyembuhkan orang sakit. Sai Baba memiliki kemampuan menghidupkan orang mati juga menyembuhkan penyakit kanker.

12) Dajjal dapat menurunkan hujan. Sai Baba memiliki kemampuan menurunkan hujan dan mendatangkan air untuk irigasi (di NTT sedang di bangun proyek Sai Baba untuk pengairan di daerah yang kering).

13) Dajjal bisa mengeluarkan perbendaharaan (perhiasan dan harta) dari bangunan yang roboh, lalu perbendaharaan itu akan mengikuti ratunya. Sai Baba mampu menciptakan patung emas, kalung emas, injil mini dan berbagai bentuk medalai berlafadz ALLAH dalam sekejap.

14) Dajjal akan membunuh seseorang dan menghidupkannya kembali. Sai Baba bisa menghidupkan orang yang sudah meninggal dunia.

15) Dajjal bisa berpindah raga dan tempat dari satu bentuk ke bentuk lainnya. Sai Baba bisa berpindah dari satu jasad ke jasad lainnya yang merupakan benruk reinkarnasi dirinya.

16) Dajjal bisa membesarkan tubuhnya. Sai Baba memliki kemampuan berjalan di udara dan membuat kemukjizatan pada sebuh pesawat terbang.

17) Dajjal biasa keluar masuk pasar dan makanan. Sai Baba juga manusia biasa yang makan dan minum sebagaimana manusia lainnya, ia juga bisa berjalan ke pasar, rumah sakit, proyek irigasi dan tempat lain yang biasa dikunjungi manusia.

18) Dajjal bisa memerintahkan bumi untuk mengeluarkan tumbuh2an dan air. Sai baba bisa mengeluarkan air dengan hentakan kakinya.

19) Dajjal tidak memliki anak. Sai Baba mandul, ia tidak beranak dan tidak berkeluarga (tidak menikah).

20) Dajjal memimpin orang yahudi. Sai Baba memiliki misi menyebarkan teologi zionis.

21) Dajjal muncul di zaman pertikaian. Sai Baba mengklaim bahwa ia datang dari masa banyak pertikaian dan persengketaan, dan kedatangannya untuk menegakkan kebenaran dan membinasakan kejahatan

Wahai kaum muslimin, apa lagi yang kita tunggu, marilah segera kita kembali kepada Allah dan rasulnya.

“Jika salah seorang diantara kalian telah menyelesaikan bacaan tasyahhud akhirnya, hendaklah ia meminta perlindungan kepada Allah dari empat hal.”

Hendaknya ia berkata :

‘Ya Allah, aku memohon perlindungan pada Mu dari siksa Neraka Jahannam, adzab kubur, fitnah (cobaan) hidup dan mati serta dari keburukan fitnah Dajjal.”

Komen Azhar Ahmad:

Seterusnya saya mencari dan menjumpai.

“Sathya Sai Baba (born Sathyanarayana Raju on November 23, 1926,[1][2] or later than 1927 — with the family name of “Ratnakara”) is a South Indian guru, religious leader, orator and philosopher[citation needed] often described as a godman[3][4] and a miracle worker.[5][6] According to the Sathya Sai Organization, there are an estimated 1,200 Sathya Sai Baba Centers in 130 countries world-wide.[7] The number of Sathya Sai Baba adherents is estimated sometimes as around 6 million, and followers cite “50 to 100 million”.[8]”

Subhanallah, ramai sekali pengkutnya, sedangkan umat Muhammad semakin terhakis imannya….

Sambung bacaan anda di http://en.wikipedia.org/wiki/Sathya_Sai_Baba.

Komen Saya:

Minta dijauhkan dari pendustaan Dajjal. Semoga umat Islam lebih peka dan tidak terus “dibutakan” oleh pendustaannya.

About these ads

66 Balasan ke DAJJAL Pertama Sudah Muncul

  1. powerabu mengatakan:

    hahahahahaa…nak tergelak aku.

    Ko tak tau lagi yer kisah sebenarnya. Ada orang memandai-mandai buat citer ni lah. Ini aku cakap betul. Ada orang reka dan sebarkan kat internet.

    dia ni cuma seorang guru

    kesimpulannya:-
    cerita ini tipu.

  2. alirfan mengatakan:

    Penerima berita akan tergolong kepada dua:
    1. Mempersoalkan sumber, dan terus menyelidiknya.
    2. Cuma mendengar, dan kemudian meneruskan kerja asalnya.

    Jadi, di manakah kita?

    p/s: terus menyelidik dan mencari… Ciri-ciri Sai Baba diakui benar oleh rakan saya, Samih rakyat India sendiri. Dan ulama’ India sendiri tahu akan hal ini sejak Sai Baba masih remaja lagi.

    p/s: Sudah menelefon beberapa ustaz dan beliau dan rakan pengajiannya juga sedang mengumpulkan bahan-bahan kajian dari Al-Quran dan hadis.

  3. Kang Sarpi'e mengatakan:

    Bagaimana jika tuduhan bahwa Sai Baba ini kelak terbukti sebagai Dajjal yang dijanjikan, dan bagaimana kalu ia cuman salah seorang dari 30 Dajjal kecil yang pendusta penebar subhat? Jadi, saya fikir, buat bung powerabu, jangan ditolak mentah-mentah sebaran ini. Jika lho sok percaya bahwa berita ini cuman dongengan, jadi teruskan kerjamu tanpa menghalang usaha bung Irfan dan yang lainnya.
    Bung Irfan, ini kubawakan sedikit buatmu.
    http://www.mail-archive.com/assunnah@yahoogroups.com/msg15839.html
    kiriman Abu Abdillah.

    Aku juga sedang menyelidik sepertimu.

  4. cangkalewang mengatakan:

    fan. aku jumpa ini.

    Assalammu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh

    Kalau menurut buku:
    Judul asli : Qishshatu al Masiih ad Dajjal wa Nuzuuli ‘Isa wa Qatlihi Iyyaahu
    Penulis : Muhammad Nashiruddin Al Albani Rahimahullah
    Edisi Indonesia : Kisah Dajjal dan Turunnya ‘Isa ‘alaihi salam untuk Membunuhnya
    Penerjemah : Beni Sarbeni
    Penerbit : Pustaka Imam Asy Syafi’i
    Cetakan : Pertama, Agustus 2005 M
    Halaman : xviii + 188

    kalau didalam buku tersebut ciri ciri dajja diantaranya:
    – Di awal kemunculannya, ia berkata: “Aku Nabi, dan tidak ada Nabi sesudahku.”

    – Kemudian ia (Dajjal) memuji dirinya dengan mengatakan; “Aku adalah Rabb
    kalian, dan (sabda Rasul) ingat, kalian tidak akan dapat melihat Rabb kalian
    sehingga kalian mati.”

    -Ia berkulit sawo matang dan berambut keriting, dan rambutnya kusut, tidak rapi.

    – Di antara kedua matanya tertulis kata ‘kafir’, yang dapat dibaca oleh [orang
    yang membenci perbuatannya, atau dapat dibaca] oleh setiap orang mukmin yang
    mengerti baca tulis ataupun tidak.

    – [Ia akan muncul di [saat manusia berselisih pendapat dan berpecah belah]
    (serta) saling dengki, (semangat) keagamaan lemah, hubungan antara satu dengan
    lain memburuk, lalu Dajjal mendatangi setiap sumber air, kemudian bumi dilipat
    untuknya sebagaimana dilipatnya pakaian dari bulu domba].

    Dalam perbandingan antara buku Syaikh Nashiruddin Al-abani dengan Sai baba ada
    beberapa kejanggalan:
    1. Diterangkan dalam hadits bahwa Dajjal buta sebelah seperti buah anggur tidak
    diterangkan bahwa matanya sembuh, sedangkan Sai baba matanya sembuh.
    2. Diterangkan dalam hadits diantara kedua matanya ada tulisan kafir yang dapat
    di bica oleh orang beriman sedangkan Sai baba tidak ada.
    3. Diterangkan dalam hadits Dajjal tinggal 40 hari, 1 hari seperti setahun, 1
    hari berikutnya seperti sebulan, 1 hari berikutnya seperti seminggu, 1 hari
    berikutnya seperti hari biasa. Kalau memang Dajjal telah ada yang dinamakan Sai
    baba kenapa hari hari yang kita lalui normal normal saja.

    Dari kejanggalan tersebut ana berkeyakinan bahwa Sai baba bukan DAJJAL. Ana
    kira buku tersebut banyak kedustaan, memaksakan diri untuk menyamakan dengan
    Dajjal la’natullah

    Afwan bila ada yang salah.
    Assalammu’alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

    Yonno

    Cuma pendapat peribadi dia. Ada betul gak..

  5. asadullah01 mengatakan:

    antara btul atau tak, Allah yg Maha Tahu. truskan mengkaji, sesama kita mencari kebenaran..tp mmg agak mengejutkan utk jumpa byk website ttg ”keajaiban” (spt kata pengikutnya) sai baba ni..bukan sesuatu yg kita boleh letak tepi dan anggap sbg dongeng, thanks krn membawakan isu ni

  6. kumb@ng mengatakan:

    menarik artikel ni.rase baru 1st time dengar pasal sai baba.kalau benarlah ciri2 sai baba spt yg diperkatakan, kita sebagai umat islam akhir zaman kene berhati-hati.

    selain dajjal byk tanda-tanda kecil lain dh timbul.ini menuntut kita supaya memperkasa iman supaya jgn mudah dirobek leh anasir2 dari barat terutamanya. kerana inilah yg terjadi pd umat islam zaman ini.diserang secara halus utk melunturkan keimanan.

    kemunculan sai baba ini kemungkinan mengesahkan lagi dunia ini menuju ke zaman2 akhir yg pastinya menyuruh kita umat islam supaya bersedia dgn apa yg dijanjikan kpd kita.

  7. alirfan mengatakan:

    carian di Google Yahoo Japan mencapai angka berikut. Fahamannya sudah merebak ke seluruh dunia. Yang memahami France dan Spanish, cubalah cari.
    keyword: サイババ
    Google.co.jp : Results 1 – 10 of about 122,000 for サイババ. (0.20 seconds)
    Yahoo.co.jp : saibaba で検索した結果 1~10件目 / 約201,000件 – (0.03秒)
    Komik juga sudah tersebar
    sumber : http://www.rakuten.co.jp/pinesclub/477311/1026943/

  8. van_zack mengatakan:

    aku terjumpa dan dh baca benda ni dlm 2 minggu lepas ..pastu cr kt wikipedia.. malas nk sebar .. mcm ckp cangkelawang tu .. kita tk tahu sgt fizikal dajal ni …. klu korg nk tgk lebih lanjut bukak youtube ..melambak2 aksi dia..

  9. alirfan mengatakan:

    erm.. kata-kata cangkelawang tu ada asasnya.

    Yang dikata Sai Baba itu Dajjal, bisa mengalirkan air ke lembah kontang, dipercayai dia membina Sri Sathya “Sai Water Supply Project, sebuah tangki air yang besar untuk kegunaan pedalaman.

    “For many people in the hottest part of Andhra Pradesh (Rayalaseema), obtaining fresh drinking water was a daily drudgery, often involving trudging long distances. Sathya Sai Baba inaugurated a Fresh Drinking Water Supply project, bringing water to over 700 villages in that district. Sathya Sai Baba undertook two additional fresh drinking water projects in the drought stricken areas of Medak and Mahboobnagar, in Andhra Pradesh.”

    http://www.saiaustralia.org.au/who.html

    Yang dikata Sai Baba itu menyembuhkan penyakit, adalah dia membina hospital contohnya Sri Sathya Sai Institute for Higher Medical Sciences, Super Specialty Hospital, Bangalore untuk kegunaan rakyat India.

    http://www.saiaustralia.org.au/who.html

    Mungkin gambaran dajal kepada sai baba sebetulnya adalah kiasan atau dusta . (Saya kata mungkin).

    Walau siapapun dajjal, apa yang penting, amalkanlah doa pelindung agar terhindar dari fitnah dajjal.

    terjemahannya di sini.

  10. alirfan mengatakan:

    Kita juga harus hati-hati pada pendusta yang mengaku sebagai Imam Mahadi, apatah lagi mengaku sebagai Dajjal.

  11. Nur~Syamil mengatakan:

    ini video untuk doa hindar dari fitnah dajjal ana ambil kt site kwn ana.

    http://zulfly.multiply.com/video/item/11

  12. alan_best mengatakan:

    aku tgk kat youtube.. ader part dia kuar kan tepung dari tangan dia..nmpak cam ajaib gak ar..tapi tak heran sangat sbb david coporfield pon leh wat mcm2..ape sangat la david coporfield takat kawan ngan jin.. saper nk ader power gi la kawan ngan jin.. apepon..moga2 kita dilindungi Allah..amin..

  13. powerabu mengatakan:

    ok..maaf.

    Islam tak suruh pun kita mengkaji sama ada orang tu Imam Mahadi ker.(IMam Mahadi turun tak tau yg dia tu Imam Mahadi), sama ada Dajjal. Bagi aku ianya perkara yang membuang masa orang Islam tu sendiri.

    Islam hanya mengajar kita mengelak fitnah dajjal, menguatkan iman supaya tak berlaku sesuatu ke atas diri kita. Daripada kita berbincang mengenai adakah itu dajjal??

    Sebenarnya apa hasil yang ita dapat daripada perbincangan itu. Klau betul..kenapa??
    Apa yg nak dibuat?

    Lagipun ulama’ sendiri ada pelbagai pendapat mengenai dajjal. Ada yang cakap hadis2 tu berbentuk..(aku tak tau tulis camne) kira cam kiasan yang perlu diterjemah.

    Maaf jika ada perkara yg tak betul atau tersalah fakta. Silalah tegur….

  14. Cyber Boyz mengatakan:

    Kalau Nak Letak Kat Blog Saya Boleh Tak?

    Tq..

  15. Cyber Boyz mengatakan:

    Emel ini dari saper? Biasanya kalau dalam spam tak boleh dipercayai… Sebab org Kristian sekarang ini sedang bersusah payah dan dalam usaha untuk memesongkan akidah org Islam…

    Wallahualam..

    Tq..

  16. alirfan mengatakan:

    # Nur~Syamil :
    Thanks Syamil, jangan lupa dapatkan doa tu dalam bentuk tulisan jawi di komen saya sebelum ini.

    # alan_best :
    Dajjal dikatakan dilahirkan dikalangan orang yang menyanjung Yahudi. David Copperfield juga dikhabarkan antara Dajjal2 kecil…

  17. alirfan mengatakan:

    Nur~Syamil :
    Thanks Syamil, jangan lupa dapatkan doa tu dalam bentuk tulisan jawi di komen saya sebelum ini.

    alan_best :
    Dajjal dikatakan dilahirkan dikalangan orang yang menyanjung Yahudi. David Copperfield juga dikhabarkan antara Dajjal2 kecil…hanya pandangan orang biasa.

    powerabu Says:
    Ya powerabu, seperti yang saya nyatakan di komen sebelum ini, walaupun siapa pun Dajjal, tetap lah dengan amalan doa menghindar dari fitnah Dajjal, selepas tasyahud akhir sebelum salam.
    Kita juga perlu tahu siapa Dajjal, kerana ia penting untuk dikhabarkan kepada anak cucu cicit mengenainya supaya tidak sekali2 terjerumus dengan penipuannya. Semakin lama, ilmu dunia semakin dipandang tinggi sedang ilmu agama dianggap sebagai alternatif. Usahalah untuk berdakwah selagi mana kita mampu mengusahakannya.

    # Cyber Boyz :
    Emel ini datangnya dari Indonesia, oleh kerana telah disampaikan secara forward, jadi tidak tahu siapa pengirim asalnya.
    Walau dari siapa pun jua, khabar angin tidak boleh diambil remeh, dan bukan dengan tujuan saya untuk membesar2kan hal ini. Cuma ingin mengkhabarkan bahawa alam dunia ini semakin menghampiri ke penghujungnya.
    Pendusta-pendusta semakin ramai.

    p/s: pernah lihat ajaran sesat yang mengaku Nabi yg diutus dikalangan Melayu? Itulah antara pendusta2 yang Baginda maksudkan akan timbul setelah kewafatannya. Wallahualam.

  18. Salam mengatakan:

    komen saya…kajian tlh dibuat..tp ade pe2 bahaya yg dibuat olhnya…setahu saya stlh merisik ngan kwn2 ku yg pengikut dia…saibaba x pernah mengutuk tau kata yg agama tau tuhan lain x betul…saya mndapati mereka lebih mnjalani sembahyang dn aktiviti2 mulia yg lain yg bnyk…lebh baik kita brhenti mencari hebah dusta n cari kesalahan len…….lebih baik kita memberi fokus n tumpuan supaya dpt mencerminkan agama ISLAM adalah mulia melalui pergaulan & perlakuan kita…klu anak tak betul ibubapa yang akan di salahkan…wassalam

  19. irfannurd mengatakan:

    matahari sudah muncul di barat sejak lama
    coba lihat artikel ini :

    http://javaoriginal.wordpress.com/?p=16

  20. Dr Fikrah mengatakan:

    erm.. persoalan ini tidak perlu dikaji jauh

    1. mungkin boleh dikatakan ia adalah salah satu daripada 30 orng dajal tadi,sekiranya benar dia mempunyai pelbagai kebolehan.

    2. Imam Mahdi sudah muncul?

    3. dajal memang sudah ada, tetapi bersembunyi di sebuah pulau, ada disebut di dalam hadith Shahih Muslim, Bab kejadian Kiamat. (Pendapat ni ditolak oleh S. Muhammad Soleh al-Uthaimin, Fatawa Akidah)

    4. bnyk lagi….

    Malas tulih panjang2K….
    Kesimpulannye

    dia bukanlah dajal yang sbnr..

  21. Dr Fikrah mengatakan:

    erm

    sblm terlupa…

    1. dajal kan mata satu dan mata mata sebelahnya tak boleh dipulihkan walaupun dia pandai sihir..

    2. satu lagi dia x boleh nak padamkan perkataan kafir kat dahinya tu

    aku harap, kengkorang boleh banyakkan membaca, sbb ,… ade juga yg mengatakan bahawa TV pun dajal gak, zaman nabi pun ade sorg sahabat muke mcm dajal, tp Islam,..

    fikir la sendiri ,… jerebu thn 1998 pun org ingat Dukhan…

  22. Afyan mengatakan:

    Yang penting kita jaga iman kita, kan?

  23. ahmad muhyiddin mengatakan:

    sye sokong afyan dia cakap yang pentig kita jaga iman kita…memang betul

  24. iqbal mengatakan:

    sai baba tu setan yg x patut ada pengikut

  25. alirfan mengatakan:

    ya..menjaga iman masing2 adalah sebaik-baiknya… tapi, lebih baik dalam ms yg sama.. iman saudara lain jg terbela.

  26. Mr Blank mengatakan:

    How ABt David Blaine Is He A Dajjal?

  27. hanan mengatakan:

    kalaupun ianya tapi anggaplah bahawa dunia ini hampir kiamat. jaga & perkuatkanlah iman kita!!!!!!jadikanlah cerita ini sebagai pengajaran

  28. hanan mengatakan:

    kalaupun ianya tak betul ……….sambung kat atas

  29. galiin mengatakan:

    YA ALLAH ,AKU BERLINDUNG DARI FITNAH DAJJAL… PENDUSTA .. AMIN

    KISAH DAJJAL TELAH DIKETAHUI OLEH SEMUA. DAJAL ADALAH PEMBOHONG BESAR… OLEH MARILAH KITA BERDOA KEPADA ALLAH SUPAYA DIHINDARI DARI FITNAH DAJJAL. KUATKAN IMAN….

    JADILAH ORANG YANG BERIMAN. AMIN

  30. genarro agusso mengatakan:

    beugh..
    info apaan nieh,..??
    jangan asal posting..??

  31. rhonny mengatakan:

    memang kiamat sudah dekat, ini ditandai dengan berbagai macam tanda-tanda yang telah di jelaskan rasulullah dalam haditsnya. seharusnya kita sebagai umat islam tidak menunggu datangnya tanda-tanda kiamat yang lebi besar, seperti munculnya dajjal dan lain sebagainya. tapi sejak jauh hari kita telah mempersiapkan dan menguatkan iman dan ketakwaan kita kepada allah. benar atau tidaknya soal kemunculan dajjal. itu anggap saja sebagai motivasi bagi kita untuk berubah kearah yang lebih baik. Allahu akbar.

  32. iqbal prawira mengatakan:

    ya Allah lindungi saya dan keluargadari kejamnya fitnah dajjal
    hanya pada engkau aku memohon dan hanya padamu aku berlindung

  33. WANGSA mengatakan:

    AKU PON TAKTAU BENDE NI BTOL KE TAK

  34. SATRIYO mengatakan:

    ASU BAJINGAN TENAN RA NYUK,ASUI ISOHE MONG NGAPUSI OJO-OJO KOWE DAJJAL-E NGAKU AJA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!?????????

  35. SATRIYO SB mengatakan:

    AQ BLEH MINTA FOTO DAJJAL KECIL LAINNYA GAK. AQ NGEFANS SM DAJJAL.

  36. siva mengatakan:

    Jangan pernah menggunakan akal, pikiranmu untuk hal-hal yang tidak baik.
    Ingat Menfitnah lebih kejam dari pembunuhan , itu yang diajarkan agamaku kepadaku.
    Jadi janganlah kamu lakukan hal itu!
    Karena itu adalah sifat yang tidak baik dan akan menjerumuskanmu ke dalam kegelapan!
    Tuhan Allah SWT tidak menyukai umatNya yang Takabur lagi pemfitnah!

  37. siva mengatakan:

    Tuhan…hari ini aku akan berkata benar, suci dan penuh kasih.
    Tuhan ..hari ini aku akan berbuat benar, suci dan penuh kasih
    Tuhan .. hari ini aku akan berpikiran benar, suci dan penuh kasih…
    Semoga aku bermanfaat bagi makhluk lainnya…Pranamku padaMu.

    Begitu indah doa diatas….itulah salah satu dari doa yang diajarkan Sai baba
    Semoga pikiran yang baik datang dari segala penjuru, Amin ya Robbal alamin…

  38. 454121 mengatakan:

    Assalamualaikum WR WB
    Saya tidak tau harus percaya yang mana,,yang jelas saya selalu berdoa semoga seluruh muslim tidak terkena fitnah dajjal…..saya pernah dengar,kalau kita bertemu dengan dajjal,bacalah permulaan surat AL-KAHFI…

    Pesan Untuk SATRIYO,,,jangan ngomong kayak gitu…masak kamu ngeFans sama Dajjal..kalu g2 berarti kamu membenarkan segala Fitnah dajjal…..Ya ALLAH…..

    TOLONG MINTA PENDAPATNYA SATRIYO…

    dan untuk yang menulis ini,makasih atas informasinya……
    wassalamualaikum WR WB

  39. Jaya mengatakan:

    Innalillaahi wa inna ilaihi raaji’uun…

  40. titan mengatakan:

    UIh..cam ni punye banyak yang komen. Apapun.awat kurus nor dajal sekor nih..biarla. Kita pun tak tau sape dajal sebenarnya. Kita tunggu ajela..

  41. msolehsy mengatakan:

    SAI BABA !!!
    KSH COMMENT DONK. . .PLEASE. . .

  42. ayu puspita rini mengatakan:

    apakah benar sai baba itu adalah salah 1 wujud dri dajjal??????????
    plese tlg di bls yeeeeeeeee

  43. Amirul mengatakan:

    Asstagriullah!!!mari bersama-sama bertaubat, apapun itu, Sai Baba, bukankah tanda kiamat itu juga tetap dekat!!!!!!!

  44. pelangi petang mengatakan:

    sai baba…ayah pin apa cerita? sama-sama doakan supaya akidah kita tidak terpesong. kita kembali kepada al-quran dan hadith.

  45. SHAH mengatakan:

    SAYA HARAP SMUA UMAT ISLAM YANG LOG IN KAT WEB NI AGAR INSAF SBLM TERLAMBT ADA KEMUNGKINAN SI SAI BABA NI ANTARA 30 DAJAL KECIL

  46. SHAH mengatakan:

    ALLAHU ALAM

  47. gamma mengatakan:

    hah si baba???

    sapa tuh???

    gantiin ali baba yagh???

    kluar dari lampu ajaib dunk,,,,????

    dgosok” dunk,,,,???/

  48. Sabil mengatakan:

    sai baba hanyalah manusia biasa yang tidak bisa hidup kekal dan ilmu yang bersamanya itu hanyalah SIHIR
    hati-hatilah dengan ilmunya

  49. p3 mengatakan:

    spapun sei ba2,dajjal yg asli atw bukn!ya,kt ttp hers ht2,jgn smpe kagm ma tpu dya shrnya,aplg jd pgkutny!naudzubillah deh,,

  50. imz76 mengatakan:

    Gambar org ni ada kat kedai gunting rambut nanding. Saya selalu gunting rambut situ….. tak sangka plak dah masuk cerita dajjal org ni…..erk…. tak pegi dah kedai gunting rambut tu…..

  51. ramsek mengatakan:

    saya percaya bahwa dajjal sudah lahirr!!!
    mungkin sai baba ada 30dajjal kecil….
    tapi apa dajjal yang asli benar2 ada d Segitiga Bermuda????

  52. may mengatakan:

    ga tw jg apa bener dajjal itu ada 30,,
    setw saya dajjal itu ada 1 dan sudah ada sebelum nabi musa lahir,,
    mungkin ada dajjal2 lain emang ada..
    terus tempat tinggalnya kata buku yang pernah saya baca ada di segitiga bermuda..

  53. ***** Sai Baba mengatakan:

    Sai Baba bukan dajjal
    tapi juruselamat…Bagi Yang percaya
    Jangan menghakimi lah
    yang mampu menghakimi itu cuma Allah SWT
    Kita cuma umat-Nya, yang menjalankan perintahnya

  54. Dajjal Ke 2 mengatakan:

    Itu cuma bo’ongan
    orang gw dajjalnya kok
    jangan ngawur loo0
    nanti gw bilangin Lucifer lo
    Byar Lucifer berantam lawan Dajjal
    Hidup Lucifer

  55. Dajjal Ke 2 mengatakan:

    ***** Sai Baba (edited by admin)

  56. Adinata mengatakan:

    Keistimewaan Sai Baba sudah pasti bukan dari Allah SWT. So, jelaslah si Tai nya Ali Baba ini bukan juru selamat. Dan bahasa Quran-Hadis itu penuh perumpamaan agar kita berfikir dan mengkaji dengan tepat.
    Kalau bukan dari Allah, sudah pasti keistimewaan tai baba ini dari selain Allah,,, ya Syetan lah,,,
    Bagaimana cara mengalahkan dan membuka kebusukan tai kribo ini?
    Sudah pasti setan hanya takut pada Allah atau orang2 yang beserta dengan Allah SWT. Dan tak lama lagi pun akan terjadi…. akan ada orang yang beserta Allah yang membuka kebusukan tai baba dan mengalahkannya.

    It’s a promise

  57. annisa mengatakan:

    dajjal, seperti tleh diketahui semua orang merupakan hal yang tidak dapat ditinggalkan begitu saja. tapi, ada yang lebih penting lagi bukan tanda2 kiamat semakin banyak yang bermunculan? lalu bagaimana cara kita mengkondisikan semua itu?

  58. baba mengatakan:

    dajalll ha…….ha……..ha……………
    mukelu tuh kaya jamban ngaku2 jadi dajal
    nanti mati lo
    baba mati
    baba mati
    baba mati
    baba mati

  59. sablengbanget mengatakan:

    ass.afwan, sebenarnya kalo bicara tentang dajjal wa akhwatuha,di indonesia sendiri banyaak banget para pembohong.seperti baru2 ni da orang mengaku rosul.padahal kalo memang mau bohong,gombal,ngawur atau apalah namanya kan mending sekalian aja ngaku tuhan.kalo mau dusta,dusta sekalian jangan nanggung2.
    kembali ke si babi ups!,baba!di toko buku dah banyak yang koment tentang anak setan yang satu itu.buat kita,yuk banyak2 ngaji dan menambah keimanan kita pada ALLAH.

  60. Farid mengatakan:

    Hahaha..klo mau bunuh aja sai Baba mulai skrh..sekalian kita JIHAD!!!

  61. dedi mengatakan:

    GAx…1OO1X……… ISEREM
    Yang pasti Dajjal akan muncul tapi yang tahu itu semua hanya ALLAH, lebih dekatkan diri pada ALLAH, Sungguh ALLAH yang maha mengetahui.
    ingat………..BUNUH SAI BABA…………… REBOANDING RAMBUTNYA BIAR GAK NYAINGIN ITU…TU…ITU..LHO….ITU…CAPEK DEH…….H…!!!!!

  62. alirfan mengatakan:

    Dah makin mengarut komen2 ni..

    Sori guys.. terpaksa ditutup ruangan komen ini sebab rasanya dah tak perlukan komen2 yang mengarut.

  63. Retnofivers's Blog mengatakan:

    [...] DAJJAL Pertama Sudah Muncul [...]

  64. [...] Kang Sarpi’e mengatakan: Juni 3, 2007 pukul 3:18 pm [...]

Ikuti

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: